onsdag 8. september 2010

Analyse av reklame. Ingen Kims, ingen kos!

Teksten jeg skal analysere er en reklame, og da har jeg valgt en Kims reklame fra et par år tilbake. Reklamevideoen blir kalt «ingen Kims, ingen kos, feil pose». Den ble sendt mye på norsk TV, og spesielt mye kanaler som TV3, men også en del på TV2 og TV Norge. Tiden på døgnet når reklamen sendes, har også et poeng.

Avsenderen(Kims) vil kanskje mest sannsynlig nå frem til unge. Vi vet at ungdommer spiser mye potetgull, og ved å sende reklamen når de vet at flest i deres målgruppe ser på tv, som på kveldene og i mellom populære tenåringsprogrammer, er det dermed flest som får det med seg.

Siden Norge er et såpass lite land, er det viktig å fenge mottakerne(seerne) på en mest mulig effektiv måte. I Norge spiller vi mye på humor for å nå frem. Det blir mye konkurranse og derfor er humor en lett og smart måte å klare seg best på når man er sender. Slagordet til Kims, er som kjent «Ingen Kims, ingen kos». Det klinger ganske bra og er lett å lære/huske. Det vil ha en positiv virkning når det er noe så lett og enkelt.

Ved å analysere reklamen med prosessmodellen, altså Hvem, sier hva, i hvilken kanal, til hvem, med hvilken effekt?, så er det Kims som er hvem, altså avsenderen, og de sier, altså budskapet, at det ikke blir noe kos uten, vil få oss til å kjøpe Kims potetgull. Kanalen de sier det i er gjennom TV, siden reklamen går såpass mye ut på hva som skjer i filmen og handlingen har en stor del. Til hvem, er oss, folket, men da en litt yngre generasjon. Og hvilken effekt det har, tror jeg er ganske positiv.

De spiller som sagt mye på humor, og jeg tror det er en ganske typisk setting. To gutter som bor sammen, som vanligvis ser fotball på tv og skal handle inn snacks som blant annet potetgull, men forveksler det med et homofilt par i butikken, som har handlet salat og annet grønnsaker og sunne og kjedelige varer.

Tekstmodellen går da ut på mottakerens forståelse av budskapet. Jeg tror mottakerne tar reklamen som en ganske morsom og fengende reklamevideo. Den er ganske oppfinnsom og genial, og ganske «typisk».

Min konklusjon er at prosessmodellen er en liten del bedre enn tekstmodellen i denne reklamen. Ved å analysere den med prosessmodellen får jeg sett mer i dybden hvem og hva reklamen er til.

Link til videoen:
http://www.youtube.com/watch?v=krmR7EqodLE

3 kommentarer:

  1. Kjempe bra reklame analyse! jeg synes du har fått med deg mange viktige momenter når du har analysert :)

    SvarSlett
  2. Bra skrevet, Guro. Du har fått med mye! :)

    SvarSlett